Blokregnskab – forslag til husmøde 28

Motivation

I forlængelse af debatten på husmøde 27 vedrørende blok 46´s regnskab,  fremsættes hermed forslag om ændring af såvel rapportering samt procedure.

Forslaget har alene til hensigt at lette administrations byrden for formand/kasserer/revisor, samt at give beboerne i blok 46 et bedre overblik over hvilke midler der reelt er til rådighed.

Baggrund

Hidtil har regnskabet (i øvrigt i overensstemmelse med vedtægterne) kun været saldo basseret – dvs det kun har været muligt at se beholdninger ved årets start og ved årets slutning – det har været vanskeligt at se hvor pengene er kommet fra og hvad de er blevet brugt til.

Regninger der skulle betales er underskrevet af de to kasserere hvorefter de er indsendt til blokrådssekretæren/KAB til betaling – som efterfølgende har returneret kvitteringen.

Indtægter (tilskud og lejeindtægter) er alene fremgået af det kontoudtog som blokrådssekretæren/KAB en gang om året har tilsendt kassererne.

I forbindelse med udarbejdelsen af årsregnskabet er bilagene og kontoudtogene blevet samlet og fremlagt til blok revisoren som har kontrolleret bilagene og beholdningerne.

Forslaget

Første del af forslaget omfatter en ny opstilling af regnskabet – med kontoplan – som åbner mulighed for et præcist overblik over hvilke indtægter og udgifter blokken har, og samtidig giver det på sigt en mulighed for at den historiske udvikling på de enkelte konti.

Anden del af forslaget går på at kassererne fremover løbende afleverer de betalte bilag og kvitteringer til revisoren der herefter bogfører bilaget i blokkens regnskab således at det på hvert husmøde er muligt for kassereren at give oplysninger om månedens konto bevægelser og beholdninger

Forslag 1a – ny kontoplan

INDTÆGTER

1000 Tilskud overførsel fra Ejd.kontor
1100 Udlejning af festlokale
1200 Ex.ord indtægter & erstatninger
1300 Renteindtægter

UDGIFTER

2000 Køb af inventar
2100 Fællesarrangementer
2200 adm.omkostninger
2300 Vedligeh.og rep af eget inventar
2400 Vedligeh. og rep af ejendommen
2500 Gebyrer og porto
2600 Renteudgifter
Forslag 1b – procedure ændring

Kassereren afleverer fremover løbende de betalte bilag til blokkens revisor til bogføring i kassekladden/regnskabet – kassekladden/regnskabet placeres et sted (dropbox) der kun er tilgængeligt for de 2 kasserere og revisoren.

Kassereren oplyser, som et fast punkt på dagsordenen, fremover månedens bevægelser og blokkens beholdninger – beholdningerne føres til referat.

Det reviderede årsregnskab lægges på blokkens hjemmeside (kun tilgængeligt for registrerede beboere med brugernavn og password)

One thought on “Blokregnskab – forslag til husmøde 28

  1. Jeg vil gerne fremlægge de tilbud vi har fået på lyd isolering af fællesrummet. Det er noget dyrere end forventet, så vi må tage en drøftelse om hvad vi gør.

Comments are closed.